Nagranie gitary elektrycznej część druga i nagranie gitary basowej
Kolejną odsłoną bloga jak nagrywać instrumenty i naturalną kontynuacją pierwszej części „jak nagrać gitarę klasyczną i akustyczną” jest cześć w której poruszę kwestię nagrań gitary elektrycznej. Gitarę elektryczną możemy nagrać na wiele ciekawych i kreatywnych sposobów. Na początku ważną kwestią jest dokładne nastrojenie gitary. Jeżeli planujemy nagrania i chcemy, aby nagranie było perfekcyjne pod każdym względem, warto byłoby założyć nowe struny. Ważne, aby gitarę po wymianie strun od razu nie wykorzystać do nagrania, bo może to sprawić problemy z trzymaniem stroju, a warto trochę je szybciej rozegrać. Zatem zaczynamy.
Nagranie w linie.
Aby nagrać gitarę elektryczną nie musimy dzisiaj używać mikrofonów, wzmacniaczy gitarowych i kolumn. Gitarę możemy podpiąć bezpośrednio w interfejs, w wejście instrumentalne i nagrać czysty sygnał. Jednak jeżeli planujemy nagrać gitary rockowe, z efektami, pogłosem, delay’em ważne, aby już podczas nagrania słyszeć gitarę już po tychże efektach. Wpływa to bezpośrednio na samą grę, artykulację i ekspresję gitarzysty. Aby nałożyć taki sygnał, możemy w naszym programie DAW użyć efektów dostępnych już w programach lub zainwestować w płatne efekty, emulację wzmacniaczy, kolumn takie jak Guitar Rig czy pakiet od Slate Digital TH-U. Pozwala to na słyszenie co będzie się działo po efektach, możemy zostawić takie nagranie jeżeli jesteśmy zadowoleni z efektów, ale równocześnie, możemy te efekty usunąć i zostawić czysty sygnał z linii. Takie nagranie możemy później poddać reampongowi, czyli przepuścić sygnał przez pedalboard z efektami, wzmacniacz i kolumnę i nagrać przez mikrofon lub mikrofonu. Zatem takie rozwiązanie daje dużo możliwości, jest wygodne i daje bezpieczeństwo, że sygnał można od nowa przepuścić przez efekty.
Nagrania przez wzmacniacz.
Kolejną metodą jest nagranie z użyciem mikrofonu. Musimy użyć tu wzmacniacza gitarowego i kolumny głośnikowej. Można również sygnał przepuścić przez efekty gitarowe i przestrzenne.
Klasyką jeżeli chodzi o Mikrofony w takim zestawie to ustawienie dwóch mikrofonów: Shure sm57 oraz mikrofonu wstęgowego Royer R-121, jednak cena tego drugiego jest dosyć duża. Za to klasyk Shure sm57 jest w przystępnej cenie. Na poczatek możemy użyć jednego mikrofonu, na przykład dynamicznego, pojemnościowego lub wstęgowego (przy wstęgowym pamiętajmy, aby nie włączyć zasilania Phanton 48V, gdyż można uszkodzić mikrofon). Jest tu dowolność, ważne jest aby uzyskać pożądany efekt. Możemy ustawić dwa Mikrofony na przykład dynamiczny i pojemnościowy, a później oba sygnały zblendować, zazwyczaj takie rozwiązanie daje bogatsze spektrum brzmienie. Ważne jest aby oba Mikrofony,a dokładnie rzecz ujmując ich membrany, były w takie samej odległości od siebie, aby uniknąć problemów z fazą. Co do brzmienia przy ustawianiu mikrofonów… ustawiając mikrofon bliżej kopułki głośnika uzyskamy ciemniejszej brzmieje, natomiast oddalając – jaśniejsze. Również możemy dołożyć kolejny mikrofon pojemnościowy, który zbierze sygnał ambientowy z dalszej odległości. Pamiętajmy w tym przypadku o zasadzie 3:1. Jeżeli ustawimy bliski mikrofon w odległości 5 cm od głośnika, to dalszy mikrofon musi być oddalony przynajmniej o 15 cm od głośnika aby uniknąć problemów z fazą.
Łączenie nagrania z mikrofonów i linii.
Obie metody, które przedstawiłem czyli nagranie w linie i przez mikrofon możemy użyć jednocześnie. Sygnał, który wychodzi kablem z gitary musimy rozszyć poprzez dibox. Jest to urządzenie, które zmienia sygnał niesymetryczny na symetryczny, natomiast dodatkowo mając dwa wyjścia jednym kablem możemy podłączyć wzmacniacz gitarowy i zrobić nagranie poprzez mikrofon, a drugie wyjście poprowadzić od razu do naszego interfejsu i nagrać czysty sygnał w linie. Co daje nam takie rozwiązanie? Dzięki temu możemy nagrać nasze brzmienie, które „wykręciliśmy” na wzmacniaczu czy poprzez efekty, a po drugie mamy również czysty sygnał, który możemy domiksować, lub poprzez reamping ponownie przepuścić przez efekty lub użyć emulacji wzmacniaczy czy efektów w DAW. Takie rozwiązanie jest szczególnie często stosowane przy nagraniach gitary basowej.
Nagranie gitary basowej.
Gitarę basową podobnie jak gitarę elektryczną możemy nagrać na dwa sposoby. W linie – czyli bezpośrednio z gitary wpinamy się kablem do interfejsu w wejście instrumentalne lub przez mikrofon, czyli używany do tego wzmacniacza, efektów, kolumny głośnikowej i Mikrofonu lub mikrofonów. Częstą praktyką jest używanie diboxa i nagranie gitary basowej obiema metodami. Wszystkie te metody opisałem w rozdziale jak nagrać gitarę elektryczną.
Przy nagraniu gitary basowej dwoma mikrofonami musimy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie „zfazowanie” czyli membrany obu mikrofonów muszą być w takiej samej odległości od źródła dźwięku czyli głośnika.
Jeżeli chcemy uzyskać ciemne brzmienie, z dużą ilością „dołu” warto skierować mikrofon w centrum kopułki głośnika, a im dalej się przesuwamy w bok brzmienie będzie jaśniejsze z coraz mniejszą ilością dolnych częstotliwości. Również możemy wykorzystać efekt zbliżeniowy do kreowania brzmienia. Im bliżej źródła dzięki ustawimy mikrofon, tym więcej niskich częstotliwości będziemy mieć w nagraniu. Przy nagraniu gitary basowej mikrofonem, jeżeli budżet nam na to pozwala warto zaopatrzyć się w mikrofon, który jest w stanie zarejestrować dolne, subbasowe pasmo. Często wykorzystuje się w tym przypadku Shure Beta 52a, AKG D112 czy z wyższej półki AKG D12.
Pamiętajmy, że wyżej przytoczone zasady są wskazówką w jaki sposób zrealizować nagranie. Korzystajmy z nich, modyfikujmy je, kreujmy brzmienie i czerpmy zabawę z muzyki.