Blue Neon Records

blue.records@op.pl

535 593 371

Jak nagrać gitarę elektryczną

       

Jak nagrać gitarę elektryczną

      Jeżeli chcesz zacząć nagrywać gitarę elektryczną to mam dla Ciebie kilka wskazówek i technik, które pomogą Ci właściwie to zrobić i uniknąć kilku błędów. W zasadzie nagranie jest dość proste, ale jak zwykle mamy tu kilka opcji i możemy je urozmaicić. 

      Przede wszystkim nastrój gitarę, ale bezpośrednio przed nagraniami nie zmieniaj stun – nowe struny nawet po nastrojeniu mogą nie trzymać stroju – najlepiej to zrobić troszkę szybciej i rozegrać struny. 

      W nagraniu gitary elektrycznej mamy kilka możliwości w zależności czy używasz pieca gitarowego czy wpinasz gitarę bezpośrednio w interfejs audio. Jeżeli to drugie to o tyle jest to prostsze, że nałożone symulacje efektów czy pieców, możesz dowolnie zmieniać nawet po nagraniu. Jeżeli jednak nagrywasz gitarę z pieca warto przemyśleć efekty, ustawienia mikrofonu czy wzmacniacza i zdecydować jakie brzmienie chcesz uzyskać bo później nie będzie możliwości zmiany tego. Najciekawszą i najbezpieczniejszą opcją jest nagranie gitary jedną i drugą metodą jednocześnie – mianowicie kabel z gitary należy podłączyć do di-boxa – jest to urządzenie które symetryzuje sygnał, ale też pozwala go rozszyć na przykład na dwa sygnały, dzięki czemu wychodzimy z niego połączeniem liniowym do interfejsu nagrywając czysty sygnał gitary, a drugim kablem wychodzimy na wzmacniacz i nagrywamy ten sygnał poprzez mikrofon. Dzięki temu mamy dwa nagrania, a w razie namysłu, chcąc zmienić brzmienie gitary już w procesie miksu możemy taki czysty sygnał przepuścić przez komputerową emulacje efektów i wzmacniaczy takich jak TH-U od Slate Digital, Guitar Rig czy Torpedo Wall of Sound. Mamy też drugie wyjście – taki czysty sygnał możemy reampować – to znaczy przepuścić kolejny raz przez prawdziwy wzmacniacz – wyjście sygnału czystego nagrania z interfejsu podłączamy do reamp-boxa, który wpinamy do wzmacniacza gitarowego – i tak możemy nagrać kolejny raz gitarę przez mikrofon.

Skupmy się teraz na nagraniach gitary przez wzmacniacz za pomocą mikrofonów. Mikrofon umieść przed membraną pieca. Kierując mikrofonem w kopułkę membrany (środek) uzyskasz jaśniejsze brzmienie, a oddalając od środka – ciemniejsze. Sam mikrofon umieść kilka centymetrów od samego głośnika – warto eksperymentować z odległością. Co do rodzajów mikrofonów: klasykiem jest tani, sprawdzony i niezawodny Shure SM57, ale możesz użyć takiego jaki masz. Warto nagrać sygnał kilkoma i sprawdzić, który brzmi najlepiej. Również częstą praktyką jest nagrywanie na dwa mikrofony: dynamiczny i pojemnościowy lub wstęgowy (również klasyka wstęgowy Royer R-121 – niestety dość drogi i delikatny). Dzięki takiemu rozwiązaniu można zblendować ciekawsze brzmienie – oba mikrofony dopełniają się w pasmach. Ważne, aby membrany obu mikrofonów (nie obudowy!) były w takiej samej odległości od membrany głośnika, aby były w takiej samej fazie – w przeciwnym wypadku nagrania z obu mikrofonów mogą brzmień źle. Czasem dodawany jest mikrofon ambientowy, oddalony o kilkadziesiąt centymetrów lub metr czy półtora od głośnika – najczęściej pojemnościowy – który nagrywa sygnał “z oddechem” czyli nie suchy sygnał, ale z pewnej odległości, bardziej naturalny. Zawsze można takie nagranie domiksować w razie potrzeby dla uzyskania ciekawego efektu.

     Mam nadzieję, że pokrótce przybliżyłem Ci sztukę nagrywania gitar elektrycznych. Z pewnością warto eksperymentować i wykorzystać sprzęt taki jaki posiadamy, używać różnych kombinacji i spróbować różnych technik, aby zobaczyć, który sposób rejestracji będzie dla nas najlepszy!