Blue Neon Records

blue.records@op.pl

535 593 371

 

    Jak nagrać gitarę akustyczną i klasyczną     

     Szukając tematu, który mógłby zainteresować znaczną część osób zajmujących się muzyką w domu – tworzących, nagrywających lub chcących zacząć przygodę z audio – chciałem w pierwszej kolejności wybrać temat, który pomoże w prosty i jasny sposób przedstawić techniki i metody realizacji nagrań. Sam sporo czasu szukałem w Internecie oraz książkach technik jak to zrobić. Przekonałem się, że jest to temat bardzo złożony. Rodzaje i brzmienia instrumentów, akustyka pomieszczenia, użycie odpowiednich mikrofonów, technik, preampów i tak dalej. Jednak chcę Cię od razu uspokoić… aby zacząć swoją przygodę z nagraniami wystarczy Ci jeden mikrofon. Ja osobiście zaczynałem z jednym mikrofonem na USB. Jest to dobra opcja, jeżeli nie chcesz rozbudowywać w przyszłości kolekcji mikrofonów i nie planujesz nagrywać więcej źródeł, to znaczy na wiele mikrofonów. Z mikrofonem USB nie potrzebujesz interfejsu audio. Po prostu podłączasz taki mikrofon do komputera, włączasz program do nagrań i nagrywasz. Jeżeli jednak chcesz dokupić w przyszłości więcej mikrofonów w celu nagrań większej ilości źródeł na przykład całego zespołu, warto zakupić mikrofon z wejściem XLR oraz interfejs audio. Niestety czasem takie nagrania są robione przypadkowo, mikrofon jest postawiony „na oko”, co również przekłada się na jakość nagrania. Zależy mi na tym, aby przekazać wiedzę o podstawach technik mikrofonowych, aby każdy, kto chce coś nagrać był świadomy tego co robi. Pamiętajmy również, że nie ma ścisłych ram, że: „przy nagraniu gitary mikrofon musi być ustawiony w takie odległości, w takiej pozycji i musi być użyty konkretny rodzaj mikrofonu”. Wskazówki, które przedstawię mogą być punktem startowym do nagrań, a później to Ty zdecydujesz co zrobić w takich warunkach akustycznych w jakich nagrywasz, z jakim mikrofonem, z danym instrumentem. Kiedy poznamy podstawy, tu zaczyna się kreatywność w tworzeniu brzmienia. Możemy użyć w ciekawy sposób danego mikrofonu, tak, aby uzyskać pożądany efekt. Zatem… zaczynamy.

 

Nagranie z użyciem jednego mikrofonu.

     W pierwszej kolejności pokaże Ci w jaki sposób nagrać gitarę na jeden mikrofon. Gitarę akustyczną jak i klasyczną możemy nagrać w podobny sposób. Zaleca się, aby wymienić struny na nowe, jednak ważne aby były już lekko rozegrane. Jednak istotne jest, aby gitarę dobrze nastroić.

     Na początku wybieramy mikrofon. Najlepszym rozwiązaniem będzie mikrofon pojemnościowy, gdyż jest bardziej czuły i przenosi więcej szczegółów. Możemy użyć wielkomembranowego lub małomembranowego mikrofonu pojemnościowego. Można również użyć mikrofonu dynamicznego w zależności od potrzeb, kreowania brzmienia lub po prostu ze względów akustycznych. Mikrofon ustawiamy mniej więcej w odległości 30 cm od gitary i tak, aby celował w okolicach 12-go progu. Jest to dobry punkt startowy. Jeżeli chcemy uzyskać jaśniejsze brzmienie możemy oddalić mikrofon od otworu rezonansowego, natomiast jeżeli chcemy bardziej ciemne brzmienie (z większą ilością niskich częstotliwości) możemy celować bliżej pudła rezonansowego oraz zbliżyć mikrofon, aby wykorzystać efekt zbliżeniowy – zachodzi w przypadku mikrofonów o charakterystyce kardioidalnej, kiedy zbliżamy mikrofon do źródła dźwięku, wtedy mikrofon rejestruję więcej niskich częstotliwości. Każdy z tych parametrów (położenie, odległość, rodzaj mikrofonu), możemy modyfikować tak, aby uzyskać jak najlepszy efekt kreatywny.

 

Metoda XY

     Kiedy mamy możliwość użyć większej ilości mikrofonów, warto z tego skorzystać, do jeszcze lepszego kształtowania brzmienia i kreatywnego wykorzystania mikrofonów.

     Ciekawą opcją jest wykorzystanie pary mikrofonów pojemnościowych w metodzie XY. Ważne, aby były fabrycznie sparowane, gdyż w przeciwnym wypadku może to spowodować pewne problemy. Zatem ustawiamy mikrofony w odległości około 30 cm od gitary na start. Później odległość i pozycje można modyfikować. Ważne, aby panoramę mikrofonów ustawić na 100% w lewo i drugiego na 100% w prawo na mikserze lub w programie DAW, uzyskamy wtedy ładne stereofoniczne nagranie.

    Warto również spróbować techniki w której ustawiawiamy szeroko dwa mikrofony kardioidalne względem siebie, tak aby jeden celował na gryf w okolice 12-go progu, a drugi w pudło rezonansowe. Mogą być oba mało-/wielkomembranowe lub mieszane. Oba mikrofony rozmieść na prawo i lewo w panoramie. Co najlepsze nie muszą być parowane.

Jeżeli chcesz poznać więcej technik, zapisz się do newslettera na mojej stronie i odbierz darmowy ebook, gdzie dowiesz o innych bardzo ciekawych technikach mikrofonowania!

     Na zakończenie chciałbym dodać, że nie ma stałych wytycznych jak coś nagrać, są to pewne wskazówki. Warto na początku się z nimi zapoznać, a metody pomogą zrozumieć pewne zależności oraz poprawnego używania mikrofonów oraz ich par w różnych konfiguracjach. Eksperymentuj z pozycjami mikrofonów względem źródła dźwięku, przybliżaj i oddalaj, aby uzyskać ciekawy efekt. Chcesz uzyskać naturalne brzmienie? – oddal mikrofony od instrumentu, aby nagranie nabrało oddechu i naturalnej odpowiedzi pomieszczenia. Jeżeli nagrywasz cały zespół w jednym pomieszczeniu i chcesz uniknąć przesłuchów z innych instrumentów przybliż mikrofony, aby rejestrowały głównie to co chcesz nimi nagrać, aby łatwiej można było procesować w miksie nagrywany instrument.